Roadking 2016 103 met Star Racing 557 Torque cams.
Een mooie Road King uit 2018 op zoek naar meer koppel. De Road King is al 103 c.i. groot en voorzien van Jekil and Hyde uitlaten en een open Screaming Eagle luchtfilter. Het luchtfilter heeft alleen een andere achterplaat, waardoor er wat meer lucht in kan via ( helaas de warmere ) achterkant in combinatie met een K&N luchtfilter. De voorbochten zijn de originele, en de uitlaatdempers zijn vervangen door een set van Jekil & Hide. Ook is de motor al eens gemapt op een bank maar toch zijn er wat klachten over het lage toeren rijden en de klant zoekt geen topvermogen maar wat meer koppel onderin.
Star racing heeft voor de Twin Cam modellen een nieuwe nokkenas . de 557 Torqstar welke perfect lijkt voor deze motor. Star maakt geen EZ start nokkenassen dus deze nokken kunnen niet zomaar in elk Twin Cam model. Een vereiste is dat er elektrische de-compressie in de koppen moeten zitten en liever ook geen verhoogde compressie. Modellen van na 2012 zijn voorzien van electrische decompressie kleppen. Wil je deze nokkenassen in een ouder model, vanaf 2007 dan zal je mechanische de-compressie kleppen naast het bougie gat moeten maken. Een betere optie is om voor een ander type nok te kiezen denk ik zelf.
Ik wil deze motor eigenlijk op een low budget basis tunen zonder de dure S&S pomp en plaat, mits alle onderdelen nog in een goede staat zijn. De Motorfiets heeft immers al 80.000 km gereden. Sowieso vervang ik ook de lagers in het carter van de nokkenassen voor de ongekooide lagers en de spanners. De spanners zijn wonder boven wonder , na de vele kilometers nog in prima staat. Omdat ik ze toch los heb en er uiteraard wel wat sporen zijn vervang ik ze wel.
De tappets zagen er ook nog goed uit maar deze vervang ik ook om dezelfde reden. De schade is niet te overzien als ze stuk gaan. De originele cam support plate was in een zeer goede conditie, net als de olie pomp en ik zag geen reden om deze te vervangen. Om de uren te drukken gebruik ik de stoterstangen van S&S en nadat alles er weer in zit kan de motor op de bank om af te stellen met Diag4bike.
Een mooi resultaat met een enorme winst zeker bij de lagere toerentallen maar ook bovenin is de motor een stuk sterker. Eecht een heerlijke soepele motor geworden die je met veel plezier rijdt !
De gebruikte onderdelen is de Stage II kit van Laseur, met als extra een Star racing Torque cam. De extra kosten zijn 4 nieuwe tappets, en nieuwe spanners omdat de motor al 80.000 km heeft gelopen.
Gebruikte onderdelen
Gebruikte Laseur Stage :