2020 Road Glide van 131 Harley naar 131 Moonshine Star power
De Road Glide van Edwin was bij de dealer voorzien van een Screaming Eagle Stage 4 kit van Harley. Dus 131 cilinders, een 515 lift cam, stage 4 koppen, 64 mm intake, 5,5 injectoren etc. Edwin was niet zo blij met de resultaten bij de dealer en nadat de motor zelfs in Duitsland was afgesteld nog steeds niet tevreden qua souplesse en power. De motor kwam bij mij, en aangezien er een oud type oliepomp in zat heb ik eerst de pomp en cam support plaat vervangen door die van S&S. Ook gelijk tappet cuffs gemonteerd en de 515 vervangen voor een 3/4 van Star samen met Star klep veren met titanium schotels. Met een hoop gedoe zijn de veren te vervangen op de motor maar echt makkelijk gaat dat niet. Ook heb ik grotere injectoren geplaatst en een nieuwe mapping gemaakt met Diag4Bike. Meer power, en meest belangrijke was de drivability, of in normaal Nederlands, de motor reed lekker en soepel. De uitlaten dempers zijn van Jekill and Hyde en Edwin vond het allemaal wel heel hard qua geluid. Je kan ze uiteraard dicht zetten maar dan loopt de motor nog amper.
Wat later kwam de motor weer terug, de ruim 160 pk s waren leuk maar nog niet genoeg en de vraag kwam of er nog meer mogelijk was. En of er iets minder geluid mogelijk was.
Via Star heb ik 2 setjes Monster heads gekocht met bij passende zuigers van Moonshine. Dit zijn eigenlijk zuigers van CP die ontworpen zijn door George Bryce van Star racing. George is zeer succesvol geweest in America in de Pro Stock Bike klasse en heeft mij jaren geholpen met mijn PSB Buell en er mede voor gezorgd dat ik in 2016 Europees kampioen ben geworden. George heeft persoonlijk de koppen nabewerkt voor mij. 1 set is bewerkt voor extreem power maar wel voor dagelijks gebruik, de tweede set is nog wat scherper gezet en deze zijn voor mijn eigen Street Bob. Daarover later meer.
De basis is een standaard M8 kop maar met nieuwe zittingen , en geleiders en met 2,5 mm grotere inlaat kleppen van Titanium en 2,5 mm grotere uitlaatkleppen. Het inlaat kanaal heeft een vierkante poort en is enorm groot. Ook is het uitlaat kanaal een stuk groter dan normaal. Klepveren zitten er niet bij maar er zaten bij Edwin al Star klepveren in de Screaming Eagle koppen dus die zet ik over. Om de kleppen netjes openen monteer ik ook de rockers met rollen van S&S, met tapeinden en sterkere assen.
De zuigers zijn dus van CP en zijn iets omhoog gewerkt. Dit zorgt voor squish en compressie verhoging bij dezelfde inhoud verbrandingskamer. Prachtige zuigers met een coating bovenop en op de skirt. De zuigerveren zijn dun en voelen enorm slap aan. De cilinders zijn standaard 131 van Harley maar onwijs glad gehoond. Als ik de verbrandingskamer van de koppen meet qua inhoud en rekening hou met de zuiger die hoger is dan normaal kom ik uit op een heerlijke compressie van iets boven de 1 op 12.
Bij de koppen hoort een speciaal inlaatspruitstuk , een vierkante hele grote inlaat met een 70 mm Throttle van HPI. Het luchtfilter is ook van HPI die ik enigszins heb aangepast. Ook heb ik de injectoren vervangen door 9,2 om voldoende sap te geven als dat gevraagd wordt.
Bij het bouwen van een sterkere motor is de uitlaat ook enorm van belang. Je kunt een motor wel vullen, maar als de cilinder na de ontbranding niet leeg is dan kun je de volgende slag niet meer goed vullen. Door de hoge compressie, en behoorlijke cc's wil ik dikkere voorbochten. Dus stepped headers van 1 7/8 ipv de standaard 1 3/4". Ook is er veel aandacht besteed aan de aansluiting op de kop zodat dit mooi past. De dempers van Jekill and Hyde zijn ontworpen voor een standaard 114 of 117. Als je in de demper kijkt dan lijkt het meer op een trompet dan op een demper. Ik snap dit wel voor een standaard machine, maar voor een snelle dikke Harley wordt het geluid nog eens versterkt en is het gewoon too much. Ik heb in de dempers ipv de gladde binnen pijp een geperforeerde pijp gemaakt met veel gaatjes en extra dempings materiaal toegevoegd.
Ik heb het onderblok sterker gemaakt met een Timken set-up en een S&S krukas. Je ziet veel krukken op het net die kapot zijn gelopen dus het leek mij verstandig om gelijk maar met een goede sterke basis te beginnen. Het maken van een Timken lager in de M8 motor is niet makkelijk, maar te doen. Het primair is origineel, alleen is de compensator vervangen door 1 van Star Racing omdat de originele kunnen breken, en zijn de koppelingsplaten vervangen door een set van Rekluse. Door ipv 10 15 platen te gebruiken kan deze koppeling tot zo'n 280 Nm handelen. De versnellingsbak is voorzien van een Baker 7 speed direct drive. Direct drive zorgt ervoor dat in de hoogste versnelling al het vermogen dat door de motor wordt opgewekt, wordt rechtstreeks door de invoeras in de uitgaande as geleid.
Voor controle heb ik eerst de zuigers zonder veren en koppen met slappe klep veren om te controleren of de kleppen geen zuiger raken Ook zijn de rockers met een rol aan het eind opletten qua beweging van de klep. Deze zuigerveren moesten ook allemaal met de hand pas gemaakt worden.
Als uiteindelijk alles in elkaar zit was het starten en lopen met een zelf verzonnen map van Diag4bike. De motor rookte als een stoomboot blauw, dit komt door de slappe zuigerveren, en de hele gladde cilinders. De motor gelijk op de bank en na controle van de air fuel en 2 -3 maal een heat cycle 3000 - 4000 full pulls op de bank om de zuigerveren in te lopen en het roken was weg en de motor liep als een wilde. Ik heb een snelle mapping gemaakt en Edwin 1000 km of zo laten rijden en m daarna nog een keer wat langer afgesteld. De uitlaten klinken nu een stuk beschaafder en lager qua toon. Zeer tevreden mee. Ik begrijp nu waarom ze het monster heads noemen. Wat een Monster !
De groene lijn is de grafiek met een snelle tune. De ontsteking staat wat aan de late ( laffe) kant en de air fuel wat rijker. Ook meet ik bij de groene lijn veel korter met minder weerstand op de rol. Bij de blauwe lijn meet ik langer, en dus beter, staat de air fuel scherper en de ontsteking ook. Monster motor ! Braaaap !
Gebruikte onderdelen
Harley 131 cilinders
Moonshine CP zuigers
Frankenstein koppen bewerkt door Star racing
S&S rockers met rollen
Special intake met 70 MM HPI inlaat
9,2 injectoren
S&S krukas met de standaard 4,5" slag
Rekluse koppelingsplaten
Baker direct drive 7 speed.
Timken insert voor het carter.
Speciale uitlaat bochten
Aangepaste Jekill and Hyde dempers
Diag4bike Tune door Gert-Jan Laseur
Als je vraagt wat deze set kost dan wil je het niet echt, of je kan het niet betalen.
Niet te vergelijken met een standaard kitje in ieder geval qua power niet en qua kosten ook niet.
Gebruikte Laseur Stage :